tisdag 4 oktober 2016

Vittna

det är något dyrt och heligt som brinner
roller står uppradade som marionettsoldater


en man kör porschen ut till soptippen

lämnar sitt barn inuti och

tänder sedan på



en kvinna ser på

och ringer inte efter polis brandkår och/eller ambulans

utan går hem och onanerar i sängen

bredvid sin handlingsförlamade man



vi vittnar där vi går med blödande kroppar
i betongen och när vi överförfriskar gräsmattan
just då vittnar vi och vi vittnar även
när vi inte får bada i brunnen eller när
vi nästan dör men bara nästan


jag vill intervjua Monstret-i-sängen

jag är en av alla dessa jobbiga människor som vill bli sedd

jag gör nya hundöron i alla böcker och ställer tillbaks dem i bokhyllan

jag tänder med bic-tändaren
ett tränat öga kan se glöden i sitt inre rum

jag vittnar att det endast finns den förtröstan vi skänker oss själva
vittnar att vi endast kan få det vi ger vittnar om trasdockor i frammmarsh
och vittnar att revanch är en skönare känsla än hämnd



jag vittnar att kraften sinar jag vittnar att kraften kommer tillbaka

och där någonstans skulle jag lära mig någonting
t.ex att dansa att ta ett steg åt det hållet någon annan tar ett steg

jag har funderat på att simma laxdansvägen upp till parningspoolen
men jag springer över smultronängen som jag odlat
och skiter i poler och bryr mig om hur varm jag blir av din hand i min hand

jag ville bara berätta att jag dränkte Näcken härromdagen
han stod där naken och förvånad med fiolen i sin hand
jag ryckte den ur hans grepp slog honom vimelkantig
höll honom ner i bäckagräset tills han inte sprattlade mer
sedan en liten stund till för att vara på den säkra sidan
eldade hans lik och spred askan och benen över tre kontinenter
från en kapad Boing jag fick lift med
nu skall den jäveln aldrig mer återuppstå

magiska varelser hemsöker oss ur våra krackelerade innersta torra demonhål


jag vittnar att de döda är döda och att det levande nästan inte  är levande jag vittnar
att pixies och annat skrönt kommer upp ur innandömmet och lever rövaren botar sjuka
och tar oss på vårt livs äventyr där vi kan dräpa draken med våra fädernes stål

2 kommentarer: