torsdag 20 oktober 2016

Annelundsparken

jag växte upp bland de skadeskjutna vita älgarna
fann frihet i pionträdgårdens kronblad
orienterade fel bland björkar och griftegård

sög näring ur azaleornas spektrum
lövprassel under smygrävens tassar
barntjut vid våldtäktslekplatsen

rockigt bobhopp utan rödljus
jag ville så gärna leka röda vita rosen
röda hundträffen slår i solhår

profetbrottning i cirkelns mitt
min vän om det kommer någon så spring
jag försvarar oss

jag grät över de döende vita älgarna
scoutade förvildat vidare
gula vildhallons solmogna snår

det hände att jag sprang
till motorvägens barndomsmusik
sakletar flickan utan häst

det hände att jag glömde alla brutna löften
det röda lodjuret finner sig
i förträngningens brunn doppade jag fötterna

tårna spretade över solvarma gröna bänkar
tårar begravdes bakom grönmossa och lönnnäsa
barndomsspår tillryggalägger mil efter mil och år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar