tisdag 4 oktober 2016

Dröm

jag tar på mig en elfenbensring formad som en elefant
du står i båset och jag känner dig inte

utanför anländer din nya fru med ansikte som din mor
alla barnen i Bullerbyn har åkt bort

när du kommer spottar jag på golvet framför dig
någon lyssnar fortfarande



jag springer så fort benen bär mig in i John Bauers mage

det finns inget skydd någonstans

allt är rött och seggigt



jag hugger riset
vi är offerkalvar

när viljan beskärs och korsbefruktas

vi var de förbjudna Persikorna
ni inte kunde låta bli att plocka



det är sjukdomsalster på sammhällskroppen
det är folkhemsmisären ni aldrig kommer att förstå

sjung förnekelsepsalmer i allmändebatten
på ICA kan ni tala med vem som helst om att det finns inte

vi finns inte:



jag kan inte andas under kudden
det finns ingenstans jag hellre skulle vilja vara än under kudden
om jag fick välja skulle jag vara på Mars och dansa med Dionysus
jag dansar redan med Dionysus

i Asgård stjäl jag ett svärd av Valkyriorna
nynnar Jussi Björling och kastrerar er

i Paris byter jag ansikte till Quasimodos
i Jerusalem gör jag ett könsbyte

jag kan inte döda er alla
jag kan inte döda er alls
jag kan nästan inte minnas er



jag kan skära bort det kvinnliga i mig
sluta locka er och sluta driva er

förlåt för ert vansinne


byt öron - fähund;



om jag skulle bära ditt hjärta
skulle jag vända mig om och
skrika mig i ansiktet

krossa inte spegeln


där skulle jag bygga mig en eka
och med alla utrotningshotade personlighetsdrag
ansätta en historisk resa på mitt självslivssjö

anlägga en brygga för barnet
rasera fortet
bygga en taverna
låta vildhallonen husera bäst det vill
i min paradisträdgård och under sängen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar