tisdag 20 september 2016

Ode till Borås

Till textilstaden
invandrade
arbetskraftsflickor med blödande fingrar

förfördes av knallar (heta dagar)
och de skönaste stannade kvar

Förklaringen på varför Borås har ett överskott av vackra kvinnor

Jaha: tänkte jag.

Som en symbol för den självupptagna Boråskonstnären
(i all sin inbillade storhet)
ett huvud som Zeus själv
uppstiget ur vattnet
åh, ett sådant provocerande självporträtt

Där i staden som alltid sover
bakom en sten en häck en gran
spirar det något
vårkänslor

pånyttfödelse och jag lyssnar igenom en stor
gul
surrealistisk
snäcka av hörsel

inärheten står ett litet konstgjort barn.

Och du brann till grunden
och någon trodde nog att Någon rest ett lokomotiv till dess ära

smedjan stod ståtlig smidde ullsaxar
men jag vet inte jag har letat får
över hela stadsparken
men det enda jag fann var hånglande tonåringar
och kissspår på badhusets baksida

Jag hade en butterfly som jag viftade med
och på den tiden fanns det nästan inga punkare där

och jag drack ur centrala Viskan
för att visa att vi är inbillningssjuka

Bakom en postorderkatalog
döljs riktiga människoöden

där OBS förrut beredde ut sig står mammon kvar

Vi kan nu dansa hela natten

och jag var sexton och den enda platsen
jag kunde fly till
var ett nattöppet internetcafé
som var precis som sitt namn: Virus, de hade cigaretter svart under disk

De inbitna fräser
på thailändarna

och i ösregnet går du ensam
trots motorvägen

Tar du cykeln till Almenäs allmäna badplats
en het sommardag

är du lika jävla varm när du kommer tillbaks

Och varje sensommar torsdag till allas glädjeyra
när det är packat på stan av packade tonåringar

och någon talangjaktshora skriker i mikrofonen
och hembränt och karuseller hela natten lång

att tigga pengar är inte svårt
när vinsten är så hög som att få snurra ut i ingenting

Alla passerar genom
på väg någon annan stans

men vi som föddes där
vet att det sätter sina spår

av kärleken till en så grå trist motorvägsförstörd
våldtagen surmulen längtande stad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar